Triumph TR 3a, 1962 informatie

Terug naar het archief  -  Foto overzicht Triumph historie
Technische gegevens

De Triumph TR 3 is de opvolger van de Triumph TR 2 die van 1953 tot 1955 op de markt was. De TR 2 was de eerste sportwagen in de lange, succesvolle, Triumph TR historie die tot en met de TR 6 van 1976 zou voortduren...
Net als de TR 2 heeft de TR 3 een zeer markante carrosserie met diepe deuruitsneden, fraai aflopende spatbordlijnen en hoog geplaatste koplampen.
De TR 3 is een compromisloze, robuuste, eenvoudige en betrouwbare Britse sportauto in hart en nieren. De TR 3 was in 1955 de eerste productieauto die standaard werd voorzien van schijfremmen op de voorwielen. De motor van de TR 3 is een volledig gietijzeren viercilinder-in-lijn van het lange slag type.
Door een cilinderinhoud van 1991 cc. en de aanwezigheid van twee carburateurs is een vermogen van 100 pk. voorhanden en een topsnelheid van 160 km/u.
De TR 3 werd tijdens de productiejaren twee maal aangepast; in 1957 verscheen de TR 3a welke was voorzien van een iets gewijzigde grille, iets terug geplaatste koplampen en deurgrepen aan de buitenzijde. De laatste TR3, de TR 3b, werd voorzien van een iets opgeboorde motor met een cilinderinhoud van 2138 cc. waardoor het vermogen toenam tot 104 pk.
De TR 3 /a/b zijn pure tweezits roadsters, klassiekers die je het britse sportwagengevoel uit de vijftiger jaren sterk laten beleven. Eigenlijk moeten dit soort auto's altijd open gereden worden en is het gewoon zaak je kleding aan te passen. Wordt het toch te bar, dan kan de eenvoudige soft-top worden opgeklapt. Zijruiten zijn van het insteek-type en kunnen separaat op de deuren worden aangebracht.
Tevens was er voor de TR 3 een hardtop leverbaar. 

Technische gegevens

4 cilinder lijnmotor
cilinderinhoud: 1991 cc.
carburatie: 2x S.U.
vermogen: 96 pk. bij 4800 tpm.
topsnelheid: 170 km/u.
versnellingen: 4 handgeschakeld
gewicht: 935 kg.


© 2007, V3D/ ClassicarImages. Alle rechten voorbehouden.