Triumph TR 5, 1968 informatie

Terug naar het archief  -  Foto overzicht   -  Triumph historie
Technische gegevens  -    Informatie

De Triumph TR 5 is de opvolger van de Triumph TR 4 en kwam in 1967 op de markt. Uiterlijk was er ten opzichte van het laatste type Triumph TR 4, de TR 4A, weinig veranderd; enkel de grille kreeg een ander uiterlijk (minder horizontale spijlen).
De grote vernieuwing was echter te vinden onder de motorkap. De TR 5 was de eerste TR met zescilinder motor welke zelfs was voorzien van benzine-injectie. De TR 5 was de eerste Britse serieproductieauto die standaard voorzien werd van een dergelijk systeem. De gietijzeren zescilinder lijnmotor was afkomstig uit de Triumph 2000 saloon. In de saloon leverde de motor ca. 90 pk. Voor toepassing in de TR 5 werd de cilinderinhoud van de motor vergroot naar 2498 cc. Door toepassing van een snelle nokkenas en het reeds genoemde benzine-injectie systeem kwam het vermogen op 150 pk.
De wielophanging van de TR 5 was rondom onafhankelijk. 
Verder was de TR 5 voorzien van schijfremmen aan de voorwielen en trommelremmen achter.
De TR 5 was slechts twee jaar in productie in 1967 en 1968. In 1968 volgde de TR 6 de TR 5 op.
In de twee productiejaren van de TR 5 zijn er slechts 2947 exemplaren gebouwd wat de TR 5 tot de zeldzaamste Triumph TR uitvoering maakt.
Naast de TR 5 werd de TR 250 gebouwd. De TR 250 was de Amerikaanse uitvoering van de TR 5 zónder benzine injectie en zwakkere motor met 105 pk. Van de TR 250 zijn 8.484 exemplaren gebouwd.
De TR 5 is een zeer gezochte TR uitvoering en brengt forse prijzen op. Tevens is de TR 5, in originele specificatie, de meest potente en snelle TR van de oude garde en is het een rijders auto "pur sang" met een goede ergonomie, duidelijke instrumenten, inspirerend weggedrag en een opzwepende motor. Sportief zonder genadeloos Spartaans en oncomfortabel te zijn. Een zeer begeerlijke Britse sportauto.

Technische gegevens

6 cilinder lijnmotor
cilinderinhoud: 2498 cc.
Lucas benzine injectie
vermogen: 150 pk. bij 5500 tpm.
topsnelheid: 200 km/u.
versnellingen: 4 handgeschakeld + overdrive

Informatie

Triumph TR 5, bouwjaar 1968. Kleur Triumph racing green. Zwart lederen interieur met witte piping. Deze Triumph TR 5 werd ruim tien jaar geleden volledig gerestaureerd en verkeert in excellente staat! Absoluut een plaatje. Het betreft een origineel Nederlandse TR 5. De auto is uitgerust met de zeer aantrekkelijke Surrey top met afneembaar dakdeel. (er zijn twee dakdelen bij de Surrey top, een hard- en een opvouwbaar dakdeel). Verder is de auto voorzien van "knock off" Minilite wielen die de auto zeer goed staan, een aluminium benzinetank, een Bosch benzinepomp, Spax schokdempers rondom en een met leder bekleed stuurwiel. De TR 5 is uitgerust met een overdrive.
Deze TR 5 wordt bij ons onderhouden; wij kennen de auto dus van A-Z. Zoekt u een perfecte Triumph TR 5 dan hoeft u niet verder te zoeken; dit is uw auto...

Deze klassieker werd verkocht bij
Imparts.

info@imparts.nl
 
Imparts B.V.
Telefoon: 026 442 99 37


© 2003, V3D/ ClassicarImages. Alle rechten voorbehouden.