Triumph TR 250, 1967 informatie

Terug naar het archief  -  Foto overzicht  -  Triumph historie
Technische gegevens
  -  Video

De Triumph TR 5 en TR 250 voor de Amerikaanse markt zijn de opvolgers van de Triumph TR 4 en kwamen in 1967 op de markt. Uiterlijk was er ten opzichte van het laatste type Triumph TR 4, de TR 4A, weinig veranderd; enkel de grille kreeg een ander uiterlijk (minder horizontale spijlen).
De grote vernieuwing was echter te vinden onder de motorkap. De TR 5/ TR 250 was de eerste TR met zescilinder motor welke in de TR 5 was voorzien van benzine-injectie. De TR 250 was voorzien van twee Stromberg carburateurs. De TR 5 was de eerste Britse serieproductieauto die standaard voorzien werd van een dergelijk systeem. De gietijzeren zescilinder lijnmotor was afkomstig uit de Triumph 2000 saloon. In de saloon leverde de motor ca. 90 pk. Voor toepassing in de TR 5/ TR 250 werd de cilinderinhoud van de motor vergroot naar 2498 cc. Door toepassing van een snelle nokkenas en het reeds genoemde benzine-injectie systeem kwam het vermogen op 150 SAE pk in de TR 5 en op 105 DIN pk. in de TR 250.
De wielophanging van de TR 5/ TR 250 was rondom onafhankelijk. 
Verder was de TR 5/ TR 250 voorzien van schijfremmen aan de voorwielen en trommelremmen achter.
De TR 5/ TR 250 waren slechts twee jaar in productie in 1967 en 1968. In 1968 volgde de TR 6 de TR 5/ TR 250 serie op.
In de twee productiejaren van de TR 5 zijn er slechts 2947 exemplaren gebouwd wat de TR 5 tot de zeldzaamste Triumph TR uitvoering maakt.
Van de TR 250 zijn 8.484 exemplaren gebouwd.
De TR 5 is een zeer gezochte TR uitvoering en brengt forse prijzen op. De TR 250 is inmiddels ook een zeer gezochte TR mede omdat goede en eerlijke exemplaren dun gezaaid zijn. 

Technische gegevens

6 cilinder lijnmotor
cilinderinhoud: 2498 cc.
2 S.U. carburateurs
vermogen: ca. 120 pk. bij 5250 tpm.
topsnelheid: 185 km/u.
versnellingsbak: 4, handgeschakeld + overdrive
gewicht: 1100 kg.

Informatie

Kleur Valencia blauw met een zwart lederen interieur afgebiest met witte 'piping'. Zwarte mohair soft top en tonneau cover. De automobiel is voorzien van overdrive, 72 spaaks 5.5J chroom spaakwielen, nieuwe banden, RVS uitlaatsysteem, elektrische koel fan, S.U. carburateurs, K&N sport luchtfilters, aluminium kleppendeksel en een chroom kofferrek. 

© 2009, V3D/ ClassicarImages. Alle rechten voorbehouden.