Door de jaren heen
zijn er vele specials gebouwd op Jaguar chassis. Vaak hobbymatig en soms
op uiterst professionele wijze. Deze Jaguar 3.8 Litre Special behoort
tot de tweede categorie. Het idee voor deze special was afkomstig van de
Engelsman Graham Garrett die eerder een SS 100 replica had gebouwd. Deze
Special moest echt anders worden, uitstekende rij eigenschappen bieden,
meer comfort en meer interieur- en bergruimte. Garrett bouwde deze
special op basis van een Jaguar Mk IX (9) chassis met 3.8 liter
zescilinder motor uit 1959.
Garrett vond zijn inspiratie bij de SS 100 waarvan hij het vooraanzicht
deels wilde overnemen. Om dat te bereiken moest de motor verder naar
achteren in het chassis worden geplaatst en moest er een kortere
versnellingbak worden gevonden. Het werd een handgeschakelde
vierversnellingsbak met overdrive uit de Jaguar Mk I. Ook moest de auto
lager bij de weg komen te staan, dit werd opgelost met veren van de
Jaguar XK 150. Het rollende chassis werd verder opgebouwd met remklauwen
van de Jaguar XJ 6 serie 2, remschijven en spaakwielen van de JaguarXK
150 en de ingekorte radiator en grille van de Jaguar Mk V (5). Na
voltooiing van het rollende chassis werd de carrosserie gebouwd door de
firma Classic Car Panels in Frome Engeland. Carrosseriebouwer Dick
Dawes vormde door handmatig walsen en kloppen de aluminium panelen. De
panelen werden aangebracht op een buizenchassis. De Jagaur 3.8 Litre
Special was in 1992 klaar. In familiekring kreeg de auto de bijnaam '
the Brute'. In 1995 werd de Special verkocht aan Dave Williams die nog
een aantal wijzigingen aanbracht. Hij verfraaide het dashboard,
monteerde beter passende stoelen en hij liet canvas ' side screens'
maken.
Technische
gegevens
zescilinder
lijnmotor
cilinderinhoud: 3781 cc.
carburatie: 2x S.U. HD6 1¾ inch
vermogen: 220 pk. bij 5500 tpm.
versnellingsbak: 4 versnellingen,
handgeschakeld +overdrive
topsnelheid: onbekend.
gewicht: 1300 kg.
|