De Jaguar XK
140 was de opvolger van de fameuze XK 120 en kwam in 1954 op de markt.
De XK 140 was een evolutie van de XK 120 met enkele uiterlijke
wijzigingen en technische verbeteringen. Het fraaie dynamische uiterlijk
bleef grotendeels ongewijzigd. Vernieuwd waren de grille, die nu minder
verticale spijlen telde, de achterlichten, die groter waren geworden, de
bumpers, die dikker waren gemaakt en de richtingaanwijzers vóór die
een plek kregen voor op de voorspatborden. De grootste technische
verbetering was dat de XK 140 werd voorzien van tandheugelbesturing
waardoor het stuur- en rijgedrag wezenlijk verbeterde.
De 3.4 liter
XK motor kreeg 30 pk. extra en leverde vanaf dat ogenblik standaard 190
pk. XK 140’s die voorzien werden van het SE pakket ("Special
Equipment") kregen een motor met 210 pk. vermogen. De XK 140 was
net als de XK 120 verkrijgbaar als roadster, ruimere DHC (Drop Head Coupé)
en als FHC (Fixed Head Coupé) met een vast stalen dak.
De Jaguar XK
140 werd gebouwd tot 1957 en werd opgevolgd door de Jaguar XK 150.
Technische
gegevens
zescilinder
motor
cilinderinhoud: 3442 cc.
carburatie: 2 x S.U.
vermogen: 210 pk. bij 5500 tpm.
topsnelheid: 210 km/u.
versnellingen: 5 handgeschakeld (Getrag)
gewicht: 1345 kg.
|