De Jaguar XK 150 kwam
in 1957 op de markt als opvolger van de Jaguar XK 140. Het onderstel van
de XK 150 was grotendeels gelijk aan dat van de XK 140, maar was nu
voorzien van een nieuwe, bredere, carrosserie. De vormgeving was wederom
zeer fraai maar ten opzichte van de XK 120 en XK 140 iets minder
dynamisch. De carrosserie was minder slank en de karakteristieke
spatbordlijnen waren nu minder uitgesproken aflopend vormgegeven. De
toegenomen breedte van de carrosserie resulteerde in de toepassing van
een bredere grille welke, volgens beste Jaguar traditie, op zeer fraaie
wijze in de vormgeving werd opgenomen. Tevens werd voor het eerst een
spijlloze, panoramische, voorruit op de XK serie toegepast.
Technisch waren er ten
opzichte van de XK 140 de volgende verbeteringen te noteren; de XK 150
werd voorzien van schijfremmen op de voorwielen en meer vermogen
leverende motoren.
De 3.4 liter XK motor leverde in de XK 150 standaard 210 pk. en in de SE
("Special Equipment") versie 250 pk. Vanaf 1958 kwam er tevens
een 3.8 liter XK motor voor de XK 150 beschikbaar met maar liefst 265
pk.
Evenals de Jaguar XK
120 en XK 140 was de XK 150 leverbaar in drie varianten; als roadster,
ruimere DHC (Drop Head Coupé) en als FHC (Fixed Head Coupé) met vast
stalen dak.
In 1961 werd de productie van de XK 150 beëindigd en werd de XK 120,
XK140, XK 150 serie na 13 jaar opgevolgd door de Jaguar E-type…
Technische
gegevens
zescilinder
lijnmotor
cilinderinhoud: 3442 cc.
carburatie: 2x S.U. HD6 1¾ inch
vermogen: 210 pk. bij 5500 tpm.
topsnelheid: ca. 220 km/u.
gewicht: 1320 kg.
|