De Jaguar XK
150 kwam in 1957 op de markt als opvolger van de Jaguar XK 140. Het
onderstel van de XK 150 was grotendeels gelijk aan dat van de XK 140,
maar was nu voorzien van een nieuwe, bredere, carrosserie. De vormgeving
was wederom zeer fraai maar ten opzichte van de XK 120 en XK 140 iets
minder dynamisch. De carrosserie was minder slank en de karakteristieke
spatbordlijnen waren nu minder uitgesproken aflopend vormgegeven. De
toegenomen breedte van de carrosserie resulteerde in de toepassing van
een bredere grille welke, volgens beste Jaguar traditie, op zeer fraaie
wijze in de vormgeving werd opgenomen. Tevens werd voor het eerst een
spijlloze, panoramische, voorruit op de XK serie toegepast.
Technisch
waren er ten opzichte van de XK 140 de volgende verbeteringen te
noteren; de XK 150 werd voorzien van schijfremmen op de voorwielen en
meer vermogen leverende motoren.
De 3.4 liter
XK motor leverde in de XK 150 standaard 210 pk. en in de SE
("Special Equipment") versie 250 pk. Vanaf 1958 kwam er tevens
een 3.8 liter XK motor voor de XK 150 beschikbaar met maar liefst 265
pk.
Evenals de
Jaguar XK 120 en XK 140 was de XK 150 leverbaar in drie varianten; als
roadster, ruimere DHC (Drop Head Coupé) en als FHC (Fixed Head Coupé)
met vast stalen dak.
In 1961 werd
de productie van de XK 150 beëindigd en werd de XK 120, XK140, XK 150
serie na 13 jaar opgevolgd door de Jaguar E-type…
Technische
gegevens
Zes cilinder
lijnmotor
cilinderinhoud: 3781 cc.
carburatie: 3x S.U. HD8 2 inch
vermogen: 265 pk. bij 5750 tpm.
topsnelheid: 240 km/u.
versnellingen: 5 handgeschakeld (Getrag)
|