Jaguar XK 150 3.8 FHC, 1961
Terug
naar het archief - Foto
overzicht - Jaguar
historie
Technische
gegevens
De Jaguar XK 150 kwam in 1957 op de markt als opvolger van de Jaguar XK 140. Het onderstel van de XK 150 was grotendeels gelijk aan dat van de XK 140, maar was nu voorzien van een nieuwe, bredere, carrosserie. De vormgeving was wederom zeer fraai maar ten opzichte van de XK 120 en XK 140 iets minder dynamisch. De carrosserie was minder slank en de karakteristieke spatbordlijnen waren nu minder uitgesproken aflopend vormgegeven. De toegenomen breedte van de carrosserie resulteerde in de toepassing van een bredere grille welke, volgens beste Jaguar traditie, op zeer fraaie wijze in de vormgeving werd opgenomen. Tevens werd voor het eerst een spijlloze, panoramische, voorruit op de XK serie toegepast. Technisch waren er ten
opzichte van de XK 140 de volgende verbeteringen te noteren; de XK 150
werd voorzien van schijfremmen op de voorwielen en meer vermogen
leverende motoren. Evenals de Jaguar XK
120 en XK 140 was de XK 150 leverbaar in drie varianten; als roadster,
ruimere DHC (Drop Head Coupé) en als FHC (Fixed Head Coupé) met vast
stalen dak. Zes cilinder
lijnmotor |