In 1948
verbaasde Jaguarbaas William Lyons op de Londense Motorshow de hele
wereld en ook zich zelf bij de succesvolle introductie van de Jaguar XK
120. De wagen was niet alleen door Lyons prachtig vormgegeven, maar had
ook prima rijeigenschappen plus een nieuwe ‘straight six’ met
dubbele bovenliggende nokkenassen.
Het veel geprezen model zou met als laatste de XK 150, tot in de jaren
zestig geproduceerd blijven, maar de briljante XK motor leefde zelfs nog
langer voort via de Jaguar E-Type en Mark II tot in de XJ 6.
Europa kende al de vooroorlogse BMW 328, maar Jaguar was "het
continent" de baas toen de XK met meer dan 20.000 verkochte
exemplaren een van de grootste successen werd uit de autogeschiedenis..
De rijeigenschappen en de betrouwbare techniek bleken uit overwinningen
op Le Mans en uit rallysuccessen zoals met de beroemde NUB 120.
De XK 120 is opgevolgd door de XK 140 en 150. De modellen worden
technisch verbeterd met o.a. een tandheugelbesturing en krijgen ten
slotte Dunlop schijfremmen rondom. Het vermogen neemt toe door grotere
cilinderinhoud en meer carburateurs.*
De modellen
krijgen grotere bumpers en het plaatwerk van de 150 is bijna helemaal
vernieuwd door o.a. een panoramische voorruit. De XK 150 wordt dan het
slot van een serie uiterst fraaie, betrouwbare en succesvolle
sportwagens. De XK 150 is al decennialang een kostbaar collectors item,
maar is ook een wagen om ‘gorgeous’ in te rijden, zoals weer eens
bleek uit onze proefrit.
Rij-impressie
Elke
klassiekerliefhebber wil ooit in zijn leven hebben (mee)gereden in een
Jaguar XK, maakt niet uit welk type.
Wie beroepshalve in XK’s rijdt weet dat een rit in een gerestaureerde
XK 150 nooit teleurstelt. Het typeert zowel de Jaguar XK 150 als de
klasse restauratie, dat deze rit een ware sensatie is geworden.
Natuurlijk is het rijgedrag weer fantastisch en accelereert de 3.8 liter
motor moeiteloos, maar bij deze XK valt de perfect ingereden nieuwstaat
op. Veel klassiekers die recent zijn gerestaureerd of zeer weinig
gebruikt worden, vertonen niet deze perfecte soepelheid van schakelen,
remmen, sturen en weggedrag. Dan te rijden in een wagen die je
aantrekt als je favoriete handschoen, een wagen waarin geen rammeltje is
te horen, is een sensatie die het zeer positieve oordeel over deze
Jaguar XK 150 bevestigt.
Technische
gegevens
Zes cilinder
motor in lijn (straight six) met dubbele bovenliggende nokkenassen;
Cilinderinhoud: 3781 cc. Vermogen: 220 pk. bij 5500 tpm.
Carburateurs: 2 SU HD6 1 ¾ inch
Versnellingsbak: 4 versnellingen, handbediend
Remmen: Dunlop schijfremmen rondom
Afzonderlijk chassis, stalen carrosserie
Gewicht 1480 kg.
Productieaantal: 264
(in deze uitvoering als 3,8 lt. Drop Head Coupé)
|